Évtizedek óta – még haláluk után is – lázban tartja a világot Elizabeth Taylor és Richard Burton szerelmének története. A legendás színésznő összesen nyolcszor ment férjhez hét különböző férfihoz – Burton volt az egyetlen, akihez kétszer is. Sokan ezt az örök, mindent elsöprő, igaz szerelem zálogának tekintik. Pedig viszonyuk minden volt, csak kiegyensúlyozott, nyugodt és biztonságos nem.
Elizabeth Taylor és Richard Burton első közös filmjük, a Cleopatra olaszországi forgatásai alatt szűrték össze a levet, 1962-ben – miközben mindketten valaki más házastársai voltak. Bár az első pillanattól kezdve pletykáltak a lapok viszonyukról, egy paparazzi fotó leplezte le őket véglegesen, amelyen a Nápoly melletti Ischia szigetének kikötőjében egy yachton voltak láthatók. (Később szociológusok arra jutottak, a fotó kiszivárgása igazi sajtótörténeti fordulópont volt: következtében sokkal nehezebbé vált a hírességek magánéletének és szakmai megítélésének elkülönítése.)
Viszonyuk – és az annak kapcsán kirobbant botrány – miatt Taylort és Burtont még a Vatikán is elítélte hivatalosan, az amerikai kongresszusban pedig arról vitáztak, megtiltsák-e az országba való visszatérésüket. De az sem csillapított az indulatokon, hogy Taylor 1964-ben elvált addigi férjétől, Eddie Fishertől, 10 nappal később ugyanis már ki is mondta a boldogító igent Burtonnek. Kapcsolatuk alatt összesen 11 közös filmet készítettek, de a sajtó mindig is hangosabban szólt magánéleti nehézségeikről.
1974 júniusában váltak el először, de hamar kibékültek, így 1975 októberében újra összeházasodtak. Ezután kevesebb, mint egy évvel, 1976 júliusában ismét elváltak.
Taylor és Burton kapcsolatát a média gyakran az évszázad házasságaként emlegette. Erre a mítoszra pedig maga Elizabeth Taylor is gyakran ráerősített olyan nyilatkozatokkal, mint például „Richard után a férfiak az életemben csak arra voltak jók, hogy megfogják a kabátomat, vagy hogy kinyissák nekem az ajtót. Richard után minden férfi csak azért volt, hogy ne legyek egyedül”.
Elizabeth Taylor és Richard Burton viharos szerelméről többször írtunk már – alább (a színésznő születésnapja alkalmából) Szentgyörgyi Rita cikkét közöljük egy 1994-es Nők Lapjából.
Nők Lapja 1994/9: Szomorú szerelmek – Elizabeth Taylor és Richard Burton
A 60-as évek legzajosabb szerelmi történetét írták. Rómától Londonig, Hollywoodtól Mexikóig. Korántsem volt idilli ez a szerelem: szeszélyes és pazarló, önpusztító és egymást emésztő „héjanász”. A nemek végletes párharca. Nagyvonalú és követelőző, fényes és alpári gesztusokkal, zajos botrányokkal és még zajosabb kibékülésekkel fűszerezve. A walesi bányász fiát egy világ választotta volna el a New York-i milliomos lányától, ha színészi pályafutásuk nem tartogat számukra egy nagy találkozást Hollywood „közvetítésével”…
A Cleopatra forgatásán, Rómában találkozik először egymással Hollywood királynője és Antonius, a nagyközönség számára még ismeretlen megformálója, az angol színjátszás Shakespeare-en nevelkedett színésze, Richard Burton.
A Cinecittá műtermében a férfi érdes hangján, melytől a nők megremegnek, odasúgja partnernőjének: „Mondták már magának, hogy egészen csinos?” Taylor ibolyakék szemének vitriolos villanása mindennél beszédesebb válasz Burton provokatív szemtelenségére. A művelt angol számára az amerikai szépség egy műveletlen, csinált Barbie baba, az álomgyár költséges teremtménye.
„Vigyázz Taylorral – figyelmeztették jó előre Burtont –, férfifaló, ha kiveti a hálóját valakire, az elveszett.” „Vigyázz Burtonnel – hangzott a baráti tanács Liznek –, született Don Juan. Minden partnernőjét az ágyba viszi, de senkiért nem hagyná el a feleségét.”
Antonius és Cleopatra a saját klánjukkal övezetten élnek Rómában. Elizabeth medencés márványpalotában, negyedik férjével, Eddie Fisherrel, három gyermekével, tíz kutyájával, négy macskájával, testőrök, titkárnő, szobalány és inas „oltalmában”. Burton „kísérete” jóval szerényebb: feleség, két gyermek, barátok. A Cleopatra szerelmespárja eleinte lesállásból figyeli egymást.
Taylor túl van három házasságon, egy tucat betegségen, három fájdalmas szülésen és megannyi érzelmi kalandon. Királynői státus illeti meg a moziban: a Cleopátráért az amerikai film történetének legmagasabb gázsiját kapja. A producerek minden szeszélyét számon tartják. Megszokta, hogy a férfiak drága ékszereket és kocsikat ajándékoznak neki. Soha nem forgat hamis drágakövekkel a nyakán, soha nem iszik felvevőgépek előtt hamis whiskyt. Mindig valódi gazdagság vette körül.
Burton ezzel szemben ismeri a valódi nyomort, a pénztelenséget, Antonius megformálásáért Taylor gázsijának negyed részét kapja.
Tizenöt éve jóban és rosszban kitartó társa Sally, a felesége. Joseph Maczkiewicz, a Cleopatra szuperprodukció rendezője pontosan tudja, hogy két idomítatlan tigrissel van dolga, akik bármelyik pillanatban készek egymás torkának esni. A változás egyik napról a másikra, észrevétlenül zajlik. A „műtermi” idill hamarosan megtölti a pletykasajtót. Annál is inkább, mert Liz hirtelen fellángolása teljességre tör. Csakhogy Burton nem akar választani új hódítása és hitvese között. Taylor taktikát változtat, öngyilkossági kísérlettel zsarolja a férfit. Sally, a feleség visszamenekül Londonba. Burton a Taylor-jelenség csapdájába esik.
A Vatikántól az amerikai kongresszusig kiátkozott párnak bélyegzik őket. „Tiltott” szerelmük romantikája a szirének szigetén, Caprin születik, ahonnan Liz hűségesen követi Richardot színészi megmérettetéseinek színhelyeire Londontól Mexikóig. Burton egy feltétellel hajlandó kezdeményezni a válást Sallytől: minden vagyonát a családjának juttatja, és nulláról kezd új életet Liz oldalán.
A szenvedély, amelyben osztoznak, fokozatosan elszakítja őket szeretteiktől, barátaiktól, megszokott közegüktől. Mindent együtt akarnak csinálni – az önkívületig folytatott ivást is beleértve.
Először 1964-ben Montrealban esküsznek egymásnak örök hűséget. Az érzelmi és anyagi gazdagság éveiben tizenkét filmet forgatnak együtt, bankszámlájuk Svájcban gyarapszik. A gáláns férj, szerelmét drágakövekben is kifejezésre juttatja: 1968-ban a mesés Krup-gyémántot veszi meg harmincezer dollárért Liznek, az 1554-es La Peregrina-gyöngysorért nem sajnál harminchétezer dollárt adni. Ám az ajándékok ajándéka, a híres, több mint egymillió értékű Cartier-nyakék, amelyet Burton Onassis elől szerez meg, hogy Jackie Kennedy helyett Elizabeth Taylort ékesítse. A Burton-Taylor „álompár” luxuskivitelű életének elmaradhatatlan kelléke a hófehér Rolls-Royce, a helikopter, a huszonöt szobás úszó palota, villa Mexikóban, birtok Írországban, a Kanári-szigeteken.
Közös pályafutásuk magaslatát egy olyan filmmel érik el, amelyet szerzője, akár róluk is mintázhatott volna, Albee Nem félünk a farkastól című drámájának moziváltozatában az alkoholista házaspár lélektani kegyetlensége olykor kísértetiesen rímel a saját kettősükre. Liz Taylor Martha szerepéért 1965-ben megkapja élete második Oscar-díját.
Az alkoholmámor, az unalom, a monotónia, a csömör kezd elhatalmasodni kapcsolatukon. Burton italrabsága minden képzeletet felülmúl: napi három üveg vodkánál és nyolc tequilánál nem adja alább. A rettenetes szeretők rettenetes jelenetekben őrlődnek. Burton sokszor a szobájába zárkózik, és addig nem jön elő, amíg Liz térden állva nem dörömböl az ajtón. És mégis, a kölcsönös megalázások, féltékenységek, hűtlenségek ellenére az elválaszthatatlanok történetét írják hosszú éveken át.
„Mielőtt megismertem Elizabethet, nem tudtam, mi a tökéletes szerelem. Csupán az a gond, hogy Elizabeth a lelkemet is birtokolni akarja, de én igényt tartok a személyes szabadságomra. A mi természetünkkel elképzelhetetlen a nyugodt, családias élet” – vallja a férfi, akivel másodszor 1975-ben köt tiszavirág-életű házasságot Taylor. „Egymáshoz vagyunk láncolva. Szerelmünk olyan erős, hogy felemészt minket. Szép dolog újra meg újra elválni, hogy újra meg újra egymásra találjunk. Mi a halálig szeretjük egymást” – vallja Taylor.
Az idő és az alkohol azonban kegyetlen barát. Burtont elhasználja, felemészti testileg és lelkileg is. Tigrisasszony helyett immár ápolónőre van szüksége. Sally a megbocsátás angyalaként áll mellette.
Taylor első szavai a halálhír hallatán: „Nem voltunk házasok, mégis úgy érzem, hogy megözvegyültem.”
Szentgyörgyi Rita
Nők Lapja 1994/9. (Forrás: Nők Lapja archívum)
Kiemelt kép: Elizabeth Taylor és Richard Burton az Út a szeretet felé című film forgatásán, 1965-ben – Fotó: API/GAMMA/Gamma-Rapho via Getty Images