Vekerdy Tamás Nők Lapja játékszermentes óvoda tanács

Jót tesz a gyerekeknek a „játékszermentes óvoda”? – Vekerdy Tamás véleménye

Vekerdy Tamás örök érvényű tanácsa a Nők Lapja archívumából.

Vekerdy Tamás rengeteg hasznos tanáccsal látta el a Nők Lapja olvasóit évtizedeken át. A szülőség leggyakoribb problémái közül sok továbbra sem változott. Így Vekerdy Tamás tanácsai szintén ma is segíthetik a Nők Lapja olvasóit abban, hogy túljussanak a gyereknevelés nehéz időszakain.

Ezúttal egy kétségbeesett szülő levelét idézzük. Ő azért kéri Vekerdy Tamás segítségét, mert úgynevezett „játékszermentes óvoda” lehet a gyerekei ovijából, ő pedig aggódik emiatt.

Nők Lapja olvasójának kérdése Vekerdy Tamáshoz

Szeretjük az óvodánkat. Kisfiam hatéves, a húga négy. A vezető óvónő kicsit kemény, katonás, de az óvó nénik mind nagyon kedvesek. Most nyáron az egyiküktől hallottak alapján rémes hír kezdett terjengeni a szülők között. (Bár volt, aki örült neki!)

A vezető óvónő állítólag benevezte az óvodát egy kísérletbe, amellyel az első hírek szerint „játékmentes óvodát” kíván megvalósítani. Később ezt enyhítették a híradások úgy, hogy „játékszermentes óvoda” lesz a mienk.

Állítólag kiviszik a csoportszobából az összes játékszert, és a gyerekeknek beszélgetniük kell egymással és az óvó nénikkel. Lehetséges ez? Hallott ön ilyesmiről? Mi a véleménye róla? Én eddig mindig úgy tudtam, hogy a gyerekeknek mozogniuk és tevékenykedniük kell minél többet. Vagy tévednék?

Vekerdy Tamás válasza a Nők Lapja olvasójának

Ausztriából és Németországból érkezett hozzánk a „játékszermentes óvoda” eszméje az elmúlt években. Mert természetesen nem „játékmentes óvodáról” van szó, szerencsére. Sőt! Ez az irányzat éppen hogy több és intenzívebb játékot – játszást – szeretne megvalósítani az óvodában!

A próbálkozók abból indultak ki, hogy az új, modern játékszerek a maguk felhívó jellegével elsősorban a birtoklás vágyát váltják ki a gyerekekben.

Gyakran megfigyelhető, hogy versengés alakul ki egy-egy játékszerért, néha be kell osztani, hogy időben ki meddig játszhat vele. Ezek a játékszerek elsősorban a tárgy, a játékszer és a gyerek között hoznak létre személytelen – és változó, alakuló érzelmek nélküli – kapcsolatot.

Milyen is egy játékszermentes óvoda?

Az úgynevezett játékszermentes óvodában valóban eltávolítják a játékszereket – az olcsóbb és drágább játékszerek sokszor már zavaró tömegét – az óvodai csoportszobából.

De a játékszerek eltávolítása nem jelenti minden eszköz vagy tárgy eltávolítását! Ellenkezőleg.

Pusztán, vagy elsősorban birtoklásra csábító játékszerek helyett tevékenységet, együttes munkálkodást kiváltó eszközök – például famegmunkáló eszközök, homokozószerszámok – maradnak vagy kerülnek be, és szabadon felhasználhatók, illetve az óvónőktől elkérhetők. Ugyancsak bent maradnak – vagy bekerülnek – olyan bútorok, állványok, textíliák, amelyekből különböző kuckók, barlangok, jelmezek alakíthatók ki. A napirend nyitott, sok idő jut egy-egy tevékenységre.

A vizsgálatok szerint a játékszerek tömegének eltüntetése a csoportszobából (a gyerekekkel való megbeszélés után és közös tevékenységgel!) sajátos folyamatokat indít el a csoportban. A kezdeti zavarok után nő a gyerekek alkotókedve, fantáziatevékenysége, és elképesztően magasra szökken a gyerekek közötti kapcsolatfelvétel, odafordulásuk egymáshoz, a társ, a játszótárs igénye! Ezekben a viszonylatokban erőteljes és változatos érzelmek nyilvánulnak meg.

Megnő a gyerekek érzelmi biztonsága, erőteljesen fejlődik az önkifejezés képessége, ami magában rejti a magunk megértésének képességét is.

Ezzel együtt nő a mások megértésének képessége, az új kapcsolatok felvételére irányuló képesség és a megszerzett kapcsolatok kiépítésének képessége is. A gyerekek bánni tanulnak érzelmeikkel, erősödik döntésekre való képességük, sokkal többet beszélnek, beszélgetnek, egyre inkább meg tudják hallgatni egymást, nyelvi készségük fejlődik.

Tehát a fogyasztói, emberek helyett tárgyakkal foglalkozó, az érzelmeket beszűkítő magatartásmódot felváltja egy emberközpontú, egymással különböző viszonylatokban lévő magatartás, amelyben a gyerekek egyre aktívabbak lesznek, miközben az óvónők – bár ez sokszor nehezükre esik – visszavonulnak, teret adva és engedve éppen a szabad játéknak és a mozgásos tevékenységeknek.

Kinek nem való?

Mindehhez persze az kell, hogy akik ilyesmit próbálnak megvalósítani az óvodában, ne csak valamiféle divatot kövessenek, félig hallott – vagy éppen tévesen hallott – információk alapján, hanem előtte alapos kiképzésen essenek át, majd gyakorlott, nagy szakértelmű tanácsadót alkalmazzanak a megvalósítás első éveiben.

Nagyon fontos azt is tudni, hogy nem „végleg” viszik ki a játékszereket a csoportszobából, hanem csak egy időre – lehetőleg három hónapra. Utána a játékszerek visszakerülnek, de ekkor a gyerekek már kisebb érdeklődést mutatnak pusztán a tárgyak iránt, mert rákaptak a közös játék sokkal többféle lehetőséget kínáló örömére. A szakemberek úgy tartják, hogy érdemes ezeket az időszakokat rendszeresen megismételni.

A játékszermentesség hozadékai

A vizsgálatok és mérések szerint nő a gyerekek konfliktusmegoldó készsége, jelentősen csökken az erőszakos cselekmények száma! A módszert független kutatók igen jó megelőzésnek is tekintik mindenféle szenvedélyt illetően – hiszen

a szenvedélyek felé való sodródás hátterében az érzelmi kiürülés és a kapcsolathiány (vagy a valódi kapcsolatra való képtelenség) mindig megtalálható

az úgynevezett „életkompetencia” gyengeségével együtt. (Az életkompetencián a kutatók éppen az önkifejezésnek, a magunk és mások megértésének, a kapcsolatfelvételnek és a döntésnek azokat a képességeit értik, amelyeket a játékszermentes óvoda pedagógiája kifejleszt és megerősít.)

Nagyon sok vonást találunk ebben a próbálkozásban a reform- és alternatív óvodapedagógiai módszerekből (Freinet, Waldorf stb.), amelyeknek közel egy évszázados múltja sokak szerint megszakítatlan sikertörténet.
Mindebből kiderül, hogy a gyerekek, ha ezt a módszert értően alkalmazzák, nem kevesebbet játszanak, hanem többet, mint egyébként, a modern játékszerek bűvöletében. És: nem „beszélgetniük kell” – hanem a játék és a tevékenység közben beszélgetnek is, sokkal többet, mint addig.

Vekerdy Tamás további írásait a linkre kattintva érheted el.

vekerdy-tamas-nok-lapja-jatekszermentes-ovoda-tanacs

vekerdy-tamas-nok-lapja-jatekszermentes-ovoda-tanacs

Nők Lapja 2000/35. (Forrás: Nők Lapja archívum)
Kiemelt kép: Getty Images