Kínai idegenvezetőnk, a harmincas Zac mesélte Chengdu városában, hogy vasárnap, ha kimegyünk a közeli parkba, nem csak táncoló, tollasozó és a tai chi-t gyakorló embereket fogunk látni, hanem olyan anyákat és apákat is, akik a gyerekeik adatait, végzettségét, fotóját felmutatva randit szeretnének szervezni neki. „Házastársat keresnek?” – kérdeztük döbbenten, de Zac megnyugtatott. Nem, azok az idők már elmúltak, ők egyszerűen aggódnak, ha harminc körül még nem házas a gyerekük, ezért szeretnék segíteni a folyamatot… Vakrandit szerveznek. Puszta jószándékból. A gondolattól Zac-ket is kirázta a hideg, ő például még egyáltalán nem szeretne megállapodni: dolgozik, szórakozik, jól érzi magát New Balance edzőcipőjében, divatos szemüvegében, profi angoltudásával.
Kínában jelenleg rengeteg a szingli, és szemben az európai helyzettel, sokkal több a férfi, mint a nő. Minden évben november 11-én megrendezik a Szinglik napját (ekkor áll ugyanis a dátum négy darab 1-esből). De ismerkedés helyett, ez a nap a pénzköltéssel szerzett boldogságról szól. A valódi és az online boltokban ilyenkor durvább a helyzet, mint karácsony előtt. Például az online szupermarket, az Alibaba idén minden eddigi rekordját megdöntötte, alig egy nap alatt 4300 milliárd forintnyi forgalmat bonyolított le. Ez viszont 657 millió csomaggal jár együtt, amihez nagyjából kétmillió fát kell kivágni, szóval környezetszennyezés a köbön. Pont Kínában, ahol a szmog miatt sok helyen tényleg nagyon ritkán látják a napot vagy a hegyek csúcsát, de egy szimpla Nyári Palota-látogatás is alakulhat úgy, mintha ködben úsznánk. Több kutatás is alátámasztotta azt a tényt, hogy amikor a veszélyes szennyezettséget elérő levegő miatt, aki teheti, otthon marad, akkor pláne netes vásárlással ütik el az emberek az idejüket, ezzel csak tovább növelve a környezeti károkat.
Kína az utóbbi tíz évben hatalmasat fejlődött, már elhúzni látszik Amerika mellett. Úgy tűnik, a magányossági és a shopping faktor is a nyugati szintre emelkedik náluk – a fejlődés szomorú velejárói…
Szigeti Hajni