Jake Paulnak az a távlati célja, hogy tíz éven belül felkerüljön a Forbes leggazdagabbakat rangsoroló listájára. Közelebbi életcélját pedig már most elérte, amikor a napokban vett magának hétmillió dollárért házat Kalifornia egy felkapott részén. Jake Paul húszéves YouTube-sztár harmincmillió követővel. Ha ön még nem hallott róla, ez nem azt jelenti, hogy Jake Paul egy értéktelen […]

Jake Paulnak az a távlati célja, hogy tíz éven belül felkerüljön a Forbes leggazdagabbakat rangsoroló listájára. Közelebbi életcélját pedig már most elérte, amikor a napokban vett magának hétmillió dollárért házat Kalifornia egy felkapott részén. Jake Paul húszéves YouTube-sztár harmincmillió követővel. Ha ön még nem hallott róla, ez nem azt jelenti, hogy Jake Paul egy értéktelen senki, hanem azt, hogy a világ felnőttkorú lakossága mellett úgy elment a világ, hogy azt észre sem vette.

Hallott már például Dancsó Péterről? Ha nincs 10–14 éves korú gyereke, akkor feltételezem, hogy nem, pedig a HVG már 2015-ben megírta róla, hogy „ha van Magyarországon popsztár, akkor az Dancsó Péter”. Ezt a harmincéves magyar YouTube-sztárt olyan kultikus áhítat övezi rajongói körében, amilyenre nincs itthon más példa. Amikor Dancsó dedikál, testőrök élőlánca védi rajongói tömegétől, akik közül időnként engednek csak egyet-egyet közel hozzá.

Annak idején a Beatles esetében is meg voltak győződve a szülők arról, hogy a gyerekeik ízlése szörnyű, hogy nem tudják eldönteni, mi értékes és mi nem, s hogy rossz példaképeket választanak maguknak. Ehhez képest Hollywood is már jó ideje a tinédzserek igényeit igyekszik kiszolgálni, elég megnézni a moziban futó filmek leggyakoribb műfajait, hogy ezt belássuk. A hirdetők és az egész üzleti világ ma a tinédzserkorú bloggerek kegyeit keresi, őket ültetik például a divatbemutatók első sorába, ahol korábban a nagy divatlapok főszerkesztői és a hollywoodi hírességek ültek.

Hol vannak már azok az idők, amikor a dollármilliárdosokat öltönyös, nagy hasú, szivarozó öregemberekként kellett elképzelni? Az internet és a közösségi média térhódítása óta a tipikus milliárdos tornacipős, pólóban és farmerben jár dolgozni, és az irodája leginkább felnőttjátszótérre emlékeztet. És már itt toporog az új gazdagok következő hulláma, akik a közösségi média felhasználói közül kerülnek ki. A YouTube-sztárokban a szakértők szerint az a vonzó, hogy alulról jöttek, emberközeliek, és folyamatosan tartják a kapcsolatot a rajongóikkal. Egy dolog azonban, úgy néz ki, nem változik az idővel: a fiataloknak szükségük van sztárokra, és olyan sztárokat akarnak, akiket ők választanak maguknak.

Oravecz Éva Csilla

A jegyzet eredetileg a Nők Lapja 2017/49. lapszámában jelent meg.