Nem ér sok baj, nem vagyok egy szerencsétlen típus, de az elmúlt napokban pechem volt. Szombaton késve indultam egy esküvőre, ezért itt-ott kicsit túllépve a megengedett sebességhatárt autóztam száztíz kilométeren át az M3-ason. A lehajtás, a céltelepülés táblájának elérése után – látva, mit mutat az órám –, megnyugodtam, lassítottam. Gurultam a hosszú alföldi falu alig […]

Nem ér sok baj, nem vagyok egy szerencsétlen típus, de az elmúlt napokban pechem volt. Szombaton késve indultam egy esküvőre, ezért itt-ott kicsit túllépve a megengedett sebességhatárt autóztam száztíz kilométeren át az M3-ason. A lehajtás, a céltelepülés táblájának elérése után – látva, mit mutat az órám –, megnyugodtam, lassítottam. Gurultam a hosszú alföldi falu alig lejtő főutcáján, és sminkigazítás végett már a rúzsomat szorongattam, amikor lemeszelt a rendőr. Közölte: a falutábla után hétszáz méterrel 56 km/óra sebességgel haladtam, lefényképeztek, meg fognak büntetni. Lehet, szabályt szegtem, ez pech, mondtam, és vártam, mennyit kóstál ez.

Két nappal később, hétfőn délelőtt a szerkesztőségbe indultam. Léptem ki a házunk kertjének kapuján, amikor hatalmas ütés ért balról. Ráestem a járdán parkoló autó motorházának tetejére, elterülve, mint a földhöz csapott béka. Azt, hogy egy némán suhanó elektromos roller ütött el, csak másodpercekkel később fogtam föl. Tapogattam a sérült karom, bordám, sajgó mellkasom, a fiatal, tizenhat év körüli srác meg ordított, szidott. Egy épp ott sétáló kortársa csendre intette, mondván, állat módjára jöttél, odébb idős házaspár lihegett a házfalnak tapadva, akiknek becslése szerint a roller legalább harminccal száguldott, megelőzve a Vár alatti Attila út autósait, a Vérmező bicikliútján tekerőket. Egy villanás volt az egész, a srác kiordította magát, fölpattant a rollerre, és elviharzott, azt sem kérdezte, miért jajgatok.

A járda a gyalogosoké! Ezt mondták a közlekedés biztonsági szakemberek még néhány éve is, de ma a lábat használók osztoznak ezen a felületen. Osztozniuk kell a biciklisekkel, a kerekesszékesekkel, a segway-t használókkal, a rolleresekkel, az ugró, pörgő gördeszkázókkal – és a nagy sebességre képes elektromos rolleresekkel. Osztoznak, de a KRESZ – meglévő! – előírásai rájuk is vonatkoznak, járdán a fölsorolt közlekedési eszközök maximum 10 km/órával közlekedhetnének. De nem így közlekednek! Nem, mert a roller játékszer, mert rollerest nem ellenőriznek, nem szondáztatnak, hiszen a rendőrség legkisebb gondja is nagyobb… Az viszont meglepő, hogy a szabályozásról kérdezett rendőr kijelenti, a rolleres gyalogosnak tekintendő(!), de akit elüt, az hívjon mentőt, tegyen feljelentést ismeretlen tettes ellen cserbenhagyásért. Nem éreztem komolynak, de viccesnek sem. És ha nem teszi le a telefont, elmondtam volna: a környező országokban, a tengeren túl már statisztika van az elektromos rollerek által okozott balesetekről, hogy halottakról is szólnak a hírek, hogy Madrid és Párizs vezetői már kitiltották ezeket a járgányokat a járdákról.

Árvai Magdolna

A jegyzet eredetileg a Nők Lapja 2019/35. számában jelent meg. A magazin augusztus 28-tól kapható az újságosoknál.