És a legrosszabb, hogy mindezt az érzékenyítés címén teszik.

A Netflix és az HBO az elmúlt években sorra hozta ki az olyan szuper tinidrámákat és sorozatokat, mint az Eufóriát, vagy a Szexoktatást, amelyek korhűen, szórakoztatóan és nagyon érzékenyen mutatták be a serdülőkori problémákat, legyen szó szexuális identitásról, bullyingról, szerfüggőségről, vagy családi diszfunkcióról. Azt, hogy mennyire jól eltalált sorozatokról van szó, igazolják a nézettségi adatok, az ömlengő kritikák, és nem utolsó sorban az is pozitív visszajelzés volt, hogy teljesen vegyes korú emberek pörögtek rá az említett szériákra. A mai tizenévesek simán tudtak azonosulni a hitelesen felépített karakterekkel, ugyanakkor az idősebb korosztály is kedvére nosztalgiázhatott, hiszen a tiniproblémák minden generációnál hasonlók, maximum régebben nagyobb volt a velük kapcsolatos hallgatás.

A Szexoktatás például pont azért lett az egyik legprogresszívebb sorozat, mert beszél mindenről, amiről kell: rasszizmusról, abortuszról, feminizmusról és egyenlőtlenségekről, vagyis olyan témákról, amelyek behálózzák és meghatározhatják a mindennapjainkat.

A jeleneteket nézve nehéz nem arra gondolni, hogy talán kevesebb lenne a szexuálisan frusztrált harmincas és negyvenes, ha léteztek volna korábban is hasonló filmek. Olyanok, amelyekben teljesen hétköznapi, mégis agyonhallgatott témák kerülnek kibontásra, mint a szex, vagy akár a drogozás kérdésköre. Az Eufóriában például  kimondottan újszerű és pozitív megoldásnak számított, hogy a drogfogyasztást nem végletesen mutatta be, mint ahogy azt a kábítószer témakörét feldolgozó filmekben szokás, hanem úgy ábrázolták a tudatmódosító szerek jelenlétét, ahogy azok ott vannak a mindennapjainkban: természetesen és elérhető közelségben. Mert valljuk be, alig tudunk mutatni olyan embert a környezetünkben, aki ne került volna kapcsolatba közvetlen vagy közvetett módon valamelyik fajtájával. Legyen szó a nagyi nyugtatójáról, a konyhakredencbe rejtett Martiniről, vagy egy házibulin kipróbált MDMA-ról.
A film érzékenyítő hatása a természetességben rejlik, nem véletlen, hogy a főszereplő szexuális identitása is csak amolyan másodlagos tulajdonságként van feltüntetve, mint a göndör haja, a kreol bőre, vagy a vékony testalkata. 

Ennek pont az ellenkezőjét teszi A magas lány

A Netflixen futó film ugyanis egy fizikai adottságot, a magasságot helyezi a fókuszba, úgy próbál érzékenyíteni, hogy közben ráerősít egy sztereotípiára, és bár nem ez volt a cél, mégis beskatulyázza a magas lányokat. Legalábbis Jodit (Ava Michelle), a 185 cm magas 16 éves lányt úgy állítja be, mint egy Godzillát, egy hatalmas hegyomlást, aki szenved attól, hogy az átlagnál valamivel magasabbra nőtt.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Ízelítő a cikk tartalmából
Mitől voltak olyan erősek az Eufória és a Szexoktatás című tinisorozatok?
Miért ellenkezője mindezeknek A magas lány?
És miért olyan, mintha 20 évvel ezelőtt készítették volna?
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .