Játék a másik nemmel
Nem a középkorban élünk, ahol a nőknek és a férfiaknak tilos volt kettesben egy szobában tartózkodniuk, igenis fontos, hogy a kislányok és a kisfiúk közösen játsszanak, mert sokat tanulhatnak egymástól. A fiúk a lányok társaságában nagyobb eséllyel vehetnek részt a kreatív játékokban a finommotoros készségeiket fejlesztve, míg a lányok nyitottabbá válhatnak a szabadtéri játékok iránt. Kezdetnek már ez is nagyon sokat számít.
Eltörölt sztereotípiák
A fiúk nem sírnak. A lányok szoknyát hordanak. Sokszor bele sem gondolunk, hogy az efféle kijelentésekkel milyen mélyen gyökerező beidegződéseket ültetünk el a kicsikben. A nemhez kötött viselkedésformákat nem erősíteni, hanem épphogy gyengíteni kell a gyerekekben, ha azt szeretnénk, hogy elfogadóbbak legyenek másokkal. Ez azt jelenti, hogy az apukák nyugodtan hangsúlyozzák, sírni nem szégyen, ők is szoktak, az anyukák pedig – a fenti példánál maradva – emlékeztessék a kislányokat, mennyire jó ötlet a játszótéri mókázáshoz nadrágot húzni, mert praktikusabb, mint a szoknya.
Feltérképezni a probléma gyökerét
Ösztönözni kell a kicsiket, hogy a sztereotipizált helyzeteket kiértékeljék. Egy tipikus példa: Anya, a lányok/fiúk annyira hülyék! Ilyenkor véletlenül se olyat feleljünk, amivel erősítjük bennük a kialakult véleményt, hanem próbáljuk kideríteni konkrét kérdésekkel, miért dühösek, és a konkrét problémára adjunk tanácsot nekik. Ha egy lány vagy fiú megbántotta őket, akkor azt a szituációt orvosoljuk, ne a fentebbi kijelentést.
Szülőként az élen járva
Mivel mi magunk sem vagyunk mentesek az előítéletektől, ezért nemcsak a gyerekek gondolkodásmódját kell alakítani, hanem a sajátunkat is. Győződjünk meg arról, hogy nem mondunk vagy teszünk-e olyat, ami negatívan befolyásolhatja a kicsik világlátását – a szülői példa ebben az esetben is az egyik legfontosabb.
A tabuk ledöntése
A tabu is egyfajta előítéletesség. Ha nem beszélünk bizonyos témákról, azzal önkéntelenül is negatív kontextusba kerülhet az adott dolog, hiszen ami tiltott, arról általában azt gondoljuk, hogy rossz. Pont ezért merjünk nyíltak lenni a gyerekekkel – persze a koruknak megfelelően –, még akkor is, ha minket esetleg kényelmetlenül érint az adott kérdés. Ha nem vagyunk elfogultak semmivel szemben – ez a szexre is vonatkozik –, azzal széleskörű látásmódot biztosíthatunk számukra.
Tapasztalással az ismeretlen ellen
A tapasztalatok segítenek a gyerekeknek megérteni az őket körülvevő világot, ezért adjuk meg nekik a lehetőséget, hogy például más etnikumú vagy fogyatékkal élő embereket is megismerjenek. A diszkrimináció sokszor abból fakad, hogy nem értünk valamit, amit látunk, és ez a kicsik esetében különösen igaz. Éppen ezért lényeges, hogy tapasztalás útján információkat gyűjthessenek, és az is, hogy később mindig beszéljük meg velük a látottakat.
Amikor a mi gyerekünket ítélik meg
Előfordulhat, hogy a mi gyermekünkre mondanak valamilyen diszkriminatív jelzőt. Ezt használjuk beszélgetés kezdeményezésére, foglalkozzunk a félelmeivel, és helyesbítsünk, ha téves megítéléssel viszonyul saját magához.
Szöveg: D.A.
Forrás: parents.com, apa.org
Fotó: Thinkstock