A munkájával szinte senki sem elégedett, mindig vannak kisebb-nagyobb problémák, ami miatt ott motoszkál a fejünkben a váltás gondolata. Azonban sokkal egyszerűbb elejét venni a dolognak: néhány apró változtatással akár azt is elérhetjük, hogy elégedettek legyünk az életünkkel, és szeressünk bejárni dolgozni.

Túl kevés a fizetés

Magyaroroszágon a felmondások legfőbb oka az alacsony bérezés, többen váltanak annak reményében, hogy majd a következő munkahelyen jobban honorálják a munkájukat. Ha hasonló cipőben járunk, vagyis kevésnek gondoljuk a fizetésünket, és emiatt elégedetlenek vagyunk a munkahelyünkkel, akkor először is vizsgáljuk meg, hogy mennyi lenne az a pénz, amennyivel boldogabbak lennénk. Tegyük fel, hogy megkapjuk ezt az összeget, ebben az esetben jobban élveznénk magát a munkát?

Nincs előrejutási lehetőség

Nagyon fontos már az állásinterjún tisztázni a céljainkat a feletteseinkkel, hogy észben tartsák: számunkra a jelenlegi pozíció csak átmeneti lehet. Ha már egy ideje változtatni szeretnénk, akkor kérdezzük meg a főnökünket, mit tehetünk annak érdekében, hogy mihamarabb szintet léphessünk. Derítsük ki, hogy szükséges-e valamilyen pluszképesség vagy -végzettség. Emellett legyünk motiváltak! Az nem elegendő, hogy a jelenlegi pozícióval nem vagyunk elégedettek, akkor van esélyünk, ha bizonyítani tudjuk, hogy egy felelősségteljesebb munkakörben is megállnánk a helyünket. Legyen pontos küldetéstudatunk, és maradjunk mindig magabiztosak!

Nem megfelelő főnök

Mi van akkor, ha nem szeretjük a főnökünket, vagy csak egyszerűen nem találjuk megfelelőnek a feladatra? Egy kevésbé szimpatikus felettessel maradjunk mindig diplomatikusak. Ha nem megfelelően kommunikál, vagy megbánt, illetve bánt minket, vegyük fel mi is a passzív-agresszív álarcot, és tegyünk úgy, mintha meg se hallottuk volna! Ha nem megyünk bele a kellemetlen emberek generálta játszmákba, akkor megspórolhatjuk magunknak az emiatt kialakuló stresszt.

Rosszak a munkafeltételek

A rossz munkafeltételek visszavesznek a lendületünkből. Ha minden nap értékes perceket veszítünk, mert például lassú a számítógép, az bizony rossz hatással lehet a teljesítményre és a munkakedvre is. Szerencsére azonban ezeken a körülményeken a legegyszerűbb változtatni. Beszéljünk a felettesünkkel, és említsük meg, hogy szükségünk lenne például egy új számítógépre annak érdekében, hogy gördülékenyebben menjen a munka. Idővel biztosan megoldják, ha van erre kerete a cégnek, valamint fontos számukra a munkavállaló jólléte.

Kevés dicséret

Rossz szokás, amit már az iskolában is tapasztalhattunk, hogy a hibáért megszidnak minket, de a jól elvégzett feladatért nem kapunk elismerést. Ez nagyon káros, hiszen ez a viselkedés már rövid távon elveszi a kedvünket a munkától. Ha fontos számunkra a pozitív visszacsatolás, akkor tegyük szóvá. Kérjük a főnökünket, hogy értékelje a munkánkat, és fogadjuk jól a dicséretet!

Rosszul működő szervezet, stratégia

Minél nagyobb egy cég, annál inkább előfordulhatnak a fenti problémák. Ha látjuk a megoldást, és nem csak panasszal fordulnánk a vezetőséghez, akkor mindenképpen mondjuk el, mi hogyan csinálnánk. Előfordulhat, hogy olyan ötleteink támadnak, amelyek megvalósításával megoldhatók a gondok.

Kellemetlen kolléga

Fontos, hogy előbb mérlegeljünk, pontosan mi a problémánk a munkatársunkkal! Ha ezt meg tudjuk beszélni vele – amivel jó esetben elejét vehetjük a konfliktusoknak –, akkor tegyünk egy próbát! Ha kritikai észrevételünk van a másikkal szemben, akkor maradjunk minden esetben konstruktívak és objektívek, ne menjünk át személyeskedésbe! Vegyünk figyelembe, hogy jó esetben mindkettőnknek ugyanaz a célja!

Nem tetszik a munkánk

Sajnos kevesen szeretik a munkájukat száz százalékban, az azonban nem jó ómen, ha a feladataink nagy részét ki nem állhatjuk. Egy papírra írjunk fel minden tennivalót, és jelöljük a pozitív és negatív töltetű tevékenységeket! Ha az utóbbi van túlsúlyban, akkor ideje tenni valamit. Említsük meg a főnökünknek, hogy szívesebben végeznénk másik munkát, amennyiben van erre lehetőség. De sokat segíthet az is, ha más perspektívából közelítjük meg a „nem szeretem”-feladatokat. Elképzelhető, hogy ez a tevékenység a belépője egy jobb munkának vagy egy jobb pozíciónak. Ha látjuk a végét, az segíthet elviselni a kellemetlenebb munkafolyamatokat is.

A vezetés  vagy a menedzsment rosszul kommunikál

Sok esetben akadályozza a munkát az, ha a vezetőség nem jól kommunikál. Ha ez nem egyszeri eset, hanem rendszeresen megfigyelhető, akkor szóvá tehetjük, hiszen egy-egy félreértés hátráltatja a munkát, ami pedig rossz irányba tereli a céget. Jó esetben mindannyian azért dolgozunk, hogy a cég fejlődjön, ezért tanuljunk meg kiállni magunkért, pláne, ha az a cég fejlődése szempontjából is pozitív.

Szöveg: M. M.

Fotó: Thinkstock

(psychologiebringtdichweiter.de)