Sok ember előtt felszólalni nem egyszerű, de léteznek olyan megoldások, amikkel javíthatunk a kommunikációnkon. A lenti felsorolásból olyan módszereket sajátíthatunk el, amikkel akár a magánéletben is boldogulhatunk, ha például egy idegennel kell szóba elegyednünk, de egy komolyabb hangvételű társas vagy hivatalos megbeszélés kapcsán is határozottan léphetünk fel:
- Teremtsünk kapcsolatot a hallgatóságunkkal! Ha interakcióba lépünk velük, az megkönnyíti a kommunikációt, könnyedebb szintre emeli akár a komolyabb témákat is, és az egész szituáció nem egy tipikus előadó-közönség szerepkört fog eredményezni, hanem egy lazább beszélgetést, egy oda-vissza működő kölcsönhatást.
- A téma komolyságának megfelelően ajánlott kommunikálni, és figyelembe kell venni azt is, hogy lehet, hogy nekünk nagyon mély kötődésünk van a tárgy kapcsán, de olyanoknak kell átadnunk az ismereteinket, akik nem professzionális szinten értenek az adott témakörhöz. Mindig abból induljunk ki (már az előadás elkészítésekor is), hogy a másik nem ismeri olyan mélyen a témát, mint mi! Így könnyebben megy majd az ismeretátadás.
- Hagyjuk, hogy mások vonják le a következtetéseket! Ne adjuk a többiek szájába a személyes véleményünket és végképp ne erőltessük rá a környezetünkre a meggyőződéseinket!
- Ha túl sokáig tart egy hivatalos beszélgetés vagy előadás, akkor az idő előrehaladásával a figyelem is alább fog hagyni. Tartsuk magunkat egy gördülékeny ritmushoz, és inkább legyünk mi magunk és az eszközeink is aktívak! Kérdésekkel vagy rendhagyó példákkal például felkelthetjük a figyelmet.
- Éreznünk kell, mik azok a fordulópontok, amikor szünetet kell tartanunk, amikor hagynunk kell kérdezni vagy éppen másokat felszólalni. Ez jó esetben látszik a hallgatóság testbeszédén, és szorosan kapcsolódik a következő ponthoz.
- Figyeljünk a beszélgetőpartnerünk, beszélgetőpartnereink gesztusaira és mimikájára! Ez néha többet elárul, mint egy-egy mondat.
- Kezeljük tisztelettel a kérdéseket és az észrevételeket! Sose éreztessük másokkal, hogy esetleg rosszul tudnak valamit, inkább adjunk megfelelő információt.
- Nem kell minden javaslatra azonnal igent mondani! Inkább fogadjuk el, mint jó ötletet és tanácsot, és gondolkozzunk el rajta.
- Nem biztos, hogy mindenki meghallgat majd minket, és kellőképpen figyel majd ránk. Ettől még nem kell kedvünket vesztenünk, inkább igyekezzünk úgy kommunikálni, hogy azzal minden csoportot megszólítsunk.
Szöveg: L. J.
Nyitókép: Unsplash